• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Komunikacja a percepcja dzieł artystycznych

Dnia 4 grudnia 2013 roku wybraliśmy się na wycieczkę do Muzeum Narodowego do Wrocławia. Pani profesor Małgorzata Grabczyńska krótko przedstawiła nam  interpretację dzieł Magdaleny Abakanowicz. Dzięki temu ciekawemu wykładowi udało nam się spojrzeć na dzieło oczyma artystki.

Drukuj artykuł
Aktualizacja: 20-05-2014 13:51:40

Magdalena Abakanowicz

Magdalena Abakanowicz

Artystka o światowej sławie i renomie. W latach 60 ubiegłego wieku tworzyła trójwymiarowe formy opracowaną przez siebie techniką tkania, nazywane abakanami. Póżniej zrealizowała  cykle figur z tkaniny  jutowej i żywicy.Na początku lat 80 zaczęła wystawiać rysunki węglem,a także publikować wypowiedzi o swojej sztuce. Wiele swoich projektów artystka tworzyła na otwartej przestrzeni. Były to m.im. "Sarkofagi w szklanych domach", "Przestrzeń Smoka" i "Rękodrzewa".W ostatnich latach stworzyła grupę 112 postaci wykonanych z żeliwa, zatytułowane "Nierozpoznani" od 2002 roku znajdującą się w Poznaniu oraz dwie rzeźby  z cyklu "Ptaki" umieszczone przed gmachem  Muzeum Narodowego  we Wrocławiu. 

Abakany 1967-1975

To munumentalne obiekty o skomplikowanej fakturze  wykonane z  sizalowego, barwionego włókna zrewolucjonizowały  spojrzenie na tkanine artystyczną. Zerwały z dotychczasową  tradycją traktowania jej jako płaskiego gobelinu wiszącego na ścianie przeznaczonego do dekoracji wnętrz. w 1965 roku za abakany, artystka została nagrodzona złotym medalem na Biennale w Sao Paulo, co stało się początkiem jej międzynarodowej kariery.

 

Drukuj artykuł
Aktualizacja: 29-05-2014 14:00:38

Interpretacja dzieł oczyma artystki

Drukuj artykuł
Piotr Tomalik, Aktualizacja: 29-05-2014 14:16:10

Interpretacja dzieła artystycznego

 

Dzieło "Niewierny Tomasz" Caravaggia przedstawia scenę z Ewangelii św. Jana. Jest to chwila po pierwszym objawieniu Jezusa, przy którym nie był obecny Tomasz. Uczeń nie wierzy z męczęńską śmierć Chrystusa, chce się o niej osobiście przekonać. Moment włożenia palca w ranę Jezusa został przez Caravaggia ukazany niezwykle realistycznie. Na twarzy Tomasza widać zdziwienie i niedowierzanie. Jego rękę prowadzi ręka Jezusa, którego twarz wyraża ból i cierpienie po dotyku palca Tomasza. Za nimi stoją dwaj apostołowie, z ciekawością obserwujący całe zdarzenie.

Obraz Caravaggia pełen jest symboliki - najważniejszym elementem jest postawa Tomasza. Nie potrafi uwierzyć w śmierć swojego mistrza, musi sam dotnąć ran Jezusa, aby uwierzyć w jego zmartwychstanie. Symbolizuje uniwersalnego niedowiarka, człowieka pozbawionego wiary.

Drukuj artykuł
Aktualizacja: 14-05-2014 14:37:44