• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Na tropie woskowych tajemnic

W naszym projekcie nauka splata się z codziennością... Tropem woskowych tajemnic postanowiliśmy ruszyć po długich i burzliwych negocjacjach. Niełatwo było nam bowiem wybrać obszar, którym chcielibyśmy się zająć, a później sam temat. Mamy liczne zainteresowania i próbowaliśmy zarazić nimi siebie nawzajem. W końcu zdecydowaliśmy, że najbliższe pół roku naszego życia będzie kręciło się wokół wosku. Dlaczego? Bo to słowo kluczowe intryguje zarówno chłopców, jak i dziewczęta. Uświadomiliśmy sobie, że pod tym jednym stwierdzeniem kryje się wiele substancji wykorzystywanych w licznych dziedzinach życia. Gdy zaczęliśmy się nad tym zastanawiać, zauważyliśmy, że z woskiem mamy do czynienia niemalże codziennie, a rzadko kiedy to sobie uświadamiamy. Co zatem zamierzamy? Nasze cele to poznanie wosku (wosków) jako substancji chemicznych i próba odpowiedzi na pytanie "czy wosk woskowi równy"? Zamierzamy zbadać ich właściwości oraz przyjrzeć się z bliska wykorzystaniu wosku, np. w kosmetyce, do produkcji świec, itd. Punktem wyjścia dla naszych działań będzie słowo "wosk" jako wyraz wieloznaczny. Do niego też wrócimy na końcu, aby odpowiedzieć na pytanie czy rzeczywiście jest on neosemantyzmem. A uda nam się to wtedy, gdy poznamy jego właściwości i zastosowanie. W naszej okolicy dostrzegamy miejsca, zakłady (np. znana w Polsce firma produkująca znicze "Max-Pol", salon kosmetyczny, myjnia samochodowa, pasieka), które pomogą nam zrealizować założone cele. Realizacja zadań pozwoli nam również lepiej poznać region, przyjrzeć się pracy ludzi wykonujących różne zawody. A to nieocenione doświadczenie, zważywszy, że wkrótce staniemy przed koniecznością wyboru drogi życiowej i planowania swojej kariery zawodowej. Cieszy nas fakt, że nasz pomysł daje szansę na realizację interdyscyplinarnego projektu, który znacząco poszerzy naszą wiedzę (głównie z zakresu chemii, biologii i języka polskiego). Będzie on także okazją do kształcenia umiejętności pracy w grupie (co, jak zauważamy, jest w dzisiejszych realiach nieodzowne), negocjowania, wypracowywania kompromisów, planowania i dokumentowania naszych działań.

O regionie

nasz regionRozdrażew znajduje się w południowo - wschodniej części województwa wielkopolskiego, w powiecie krotoszyńskim, w dorzeczu Baryczy. Gmina Rozdrażew, w której mieszkamy, podzielona jest na 13 sołectw, które łącznie zamieszkuje ok. 5300 osób. W źrodłach historycznych pierwsze wzmianki o Rozdrażewie można znaleźć już w XIII wieku.
Mieszkańcy naszej małej ojczyzny są bardzo zaangażowani w życie społeczne. Prężnie działa tu wiele organizacji i stowarzyszeń, których celem jest rozwój gminy i aktywizacja społeczności lokalnej.
Zespół Szkół Publicznych (tu się uczymy), w skład którego wchodzi Szkoła Podstawowa i Gimnazjum , szczyci się wysokim poziomem nauczania, bardzo dobrymi wynikami egzaminów zewnętrznych, wieloma laureatami olimpiad i konkursów, sukcesami sportowymi i artystycznymi. Znaleźć tu można aktywną, ambitną i otwartą na nowe wyzwania młodzież. Zapraszamy do Rozdrażewa!

O projekcie

Projekt, który nazwaliśmy "Na tropie woskowych tajemnic", realizuje 10 uczniów klasy Ia Gimnazjum w ZSP w Rozdrażewie. Naszą opiekunką jest pani Anna Broda - nauczycielka języka polskiego i wiedzy o społeczeństwie. Główny cel to poznanie wosku - jego właściwości i zastosowania w różnych dziedzinach. Chcemy być świadomymi konsumentami, a dostrzegliśmy, że z substancją potocznie nazywaną "woskiem" mamy do czynienia w wielu życiowych sytuacjach. Zadajemy więc sobie pytanie - czy to wciąż ten sam wosk? Dlaczego jest tak popularny? Nasz projekt ma nie tylko znaczenie poznawcze, ale uczy pracy w grupie, prowadzenia obserwacji, planowania. Wypracowane materiały mają pomóc pogłębić wiedzę - naszą i innych uczniów niezaangażowanych w projekt. Mamy nadzieję, że z punktu wyjścia, którym jest jedno słowo - "wosk" - wyruszymy wieloma różnymi drogami, by w efekcie rozwikłać zagadki i odkryć "woskowe tajemnice".
Projekt „eSzkoła – Moja Wielkopolska” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
projekt www Gammanet | cms WebKameleon