• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Jav(w)a czy dżawa?

                                  

Drukuj artykuł
Marlena Oko-Kowalczyk, Aktualizacja: 02-05-2014 17:01:41

Jav(w)a czy dżawa?

Projekt „Jav(w)a czy dżawa?” realizuje 11 uczniów z klas I i II Gimnazjum im. Powstańców Wielkopolskich w Budzyniu. Naszą opiekunką jest pani Marlena Oko-Kowalczyk – nauczycielka informatyki, zajęć technicznych i edukacji dla bezpieczeństwa. Główny cel to napisanie programu na smartfony obliczającego zadania z matematyki, fizyki i chemii w języku programowania Java. Słowo Java stało się podstawą do dalszej analizy, stąd chcemy poznać również inne jego znaczenia i poszerzyć wiedzę na ich temat. Zamierzamy lepiej poznać wyspę Java w Indonezji (oczywiście nie osobiście, gdyż nie wybierzemy się w taką podróż obecnie, ale w przyszłości – kto wie?), znaną markę motocykli, kawę, stan świadomości. Nasz projekt ma duże walory poznawcze i uczy współpracy w grupie.

O regionie

nasz regionBudzyń - jest to wieś w Polsce położona w województwie wielkopolskim, leży w odległości 58 km od Poznania i 40 km od Piły przy K11. Pierwsza wzmianka o Budzyniu pochodzi z 1450 roku. Nazwa miejscowości wzięła się prawdopodobnie od Budników, którzy zajmowali się wyrębem lasu i pozyskiwaniem surowców pochodzących z niego. Budzyń jeszcze przed 1458 r., za panowania Kazimierza Jagiellończyka miał prawa miejskie, które odnowił Władysław IV w 1641, potwierdzając jednocześnie wizerunek orła białego i klucza jako herb Budzynia. W 1934 roku mieszkańcy Budzynia z powodów podatkowych zrezygnowali z praw miejskich. Od tego czasu Budzyń funkcjonuje na prawach wsi i dziś jest jedną z największych w kraju. Powierzchnia Gminy Budzyń wynosi 20761 ha, większość stanowią użytki rolne. Gmina mimo sporego areału rolniczego jest bardzo uprzemysłowiona, posiada kilkaset firm i zakładów pracy, począwszy od rodzinnych - małych, skończywszy na kilku dużych - zatrudniających po kilkuset pracowników.

O projekcie

Nasz projekt oparliśmy na …, no właśnie, choć mamy wiele różnych zainteresowań, to okazało się, że wszyscy zgłosiliśmy się do niego, gdyż opiekunem jest pani od informatyki, a komputery, nowe technologie to nasze codzienne życie i chcieliśmy w tym kierunku poszerzyć naszą wiedzę i umiejętności. Obszar, którym chcemy się zając jest tak rozległy, że długo nie mogliśmy ustalić wspólnego kierunku i tematu. Jednak po wielu dyskusjach zdecydowaliśmy, że wchodzimy w programowanie, choć dla większości z nas jest to zupełnie nowa rzecz, to przecież robimy projekt po to, by rozwijać się i mieć lepszy start w przyszłości. Część z nas już teraz myśli, by w życiu dorosłym pracować z IT. Rynek pracy w tym obszarze napawa optymizmem. Jest mnóstwo ofert pracy, potrzebują sporo specjalistów, a prognozy na przyszłość są obiecujące – będzie potrzebnych takich ludzi coraz więcej. Analizując oferty pracy jest niezaspokojony popyt na programistów komputerowych. Jednym z najpopularniejszych języków programowania w 2013 r. była Java. Dlatego postanowiliśmy zając się programowaniem w tym języku, a że sporo uczniów ma problemy z przedmiotami matematyczno-przyrodniczymi, a szczególnie z rozwiązywaniem zadań, zdecydowaliśmy się stworzyć program do ich obliczania i to jest główny cel naszego projektu. Kolejny dylemat to robić program na komputery czy smartfony? Tu decyzja zapadła szybko – wystarczyło zaobserwować naszych kolegów na przerwach (pracownia multimedialna świeci obecnie pustkami, ale niemal wszyscy siedzą z włączonymi smartfonami, od kiedy w szkole jest wi-fi). Jawa czy dżawa? – jak prawidłowo się wymawia. Postanowiliśmy zacząć nasze poszukiwania od wyjaśnienia wymowy słowa i trafiliśmy na inne znaczenia, czemu tez chcemy poświecić trochę czasu i poznać lepiej, co za tym się kryje. Java to nie tylko język programowania, to także wyspa w Indonezji, znana marka motocykli, kawa, stan świadomości i my poszerzymy swoją wiedzę o te zagadnienia – to pozostałe przez nas założone cele . Duża wielostronność tematu pogłębi nasze zasoby wiadomości z informatyki, matematyki, chemii, fizyki, geografii, techniki (motoryzacja), medycyny i języka polskiego i angielskiego. Realizacja tego projektu pozwoli nam poznać różne dziedziny życia, ludzi – ich pracę i pasje, kształcić tak potrzebne umiejętności jak planowanie działań i dokumentowanie ich wykonania, pracę zespołową, negocjacje oraz wypracowywanie porozumień. Wierzymy, że osiągniecie założonych celów zaprocentuje w naszej przyszłości wysoko!